02.06.2011

Infomøte 1. juni + tips til deg!

I dag var det infomøte om Cambridge, og det var kjempeinteressant! Avreisedatoen er 10. september! Vi fikk først høre litt generelt om skolen og programmet, av en av viserektorene fra CRC (Cambridge Regional College). Det er helt utrolig hvor stor skolen faktisk er, og hvor mye de har å tilby! Det er minst fire forskjellige kafeterier/kantiner på campus, og skolen tilbyr alle mulige slags valgfag/utdanningsretninger/kurs (eller hva man skal kalle det), alt fra sport og helse/skjønnhet til fotografi og kunst og matlaging. Jeg vet ennå ikke hvor mye av dette jeg selv kan være med på, siden vår situasjon er litt annerledes enn de andre studentene som går der, men det hadde vært utrolig kult å lære mer om fotografi og kunst (maling, tegning) for dette er ting som jeg brenner veldig for, men som jeg ikke har hatt tid til å prioritere på veldig lang tid nå. Basketballen tar all tiden min, og derfor vurderer jeg faktisk å ta en pause med det når jeg er i Cambridge, men samtidig er det en så stor del av livet mitt at jeg neppe klarer det. Sport er jo dessuten en kjempebra måte å bli kjent med de engelske på. Det heter vel at "sport er et internasjonalt språk" eller noe sånt?

5685579594_ac52e2d989_z_large


Etter at han hadde introdusert skolen, fikk vi stille spørsmål til både lærerne/rektor og de elevene som var der i fjor. Vi fikk mange gode tips, og jeg kjenner at jeg gleder meg mer og mer nå! Dette blir så bra! Jeg blir rett og slett bare mer og mer sikker på at jeg har gjort det rette valget.
Jeg lager en liten liste over de tipsene vi fikk, for jeg er helt sikker på at de fleste punktene gjelder for dere andre som også skal til England. Det er jo greit å se om man har glemt noe, eller få noen nye ideer! Gjerne si i fra om dere har fått noen andre tips som dere synes jeg/andre kan få bruk for! :)

Tumblr_lll7u3qzrz1qdsttno1_500_large

Når du drar til/er i England (er ikke så flink å formulere meg her, men dere skjønner iallefall hovedbudskapet!):

  • Kjøp deg en sykkel! Og ikke bruk alt for mye penger på denne. 
  • Kjøp deg en engelsk telefon! Sjekk gjerne om du og klassen din kan skaffe dere samme abonnement med fordeler slik at det blir billigere å ringe hverandre (gjelder spesielt for oss som reiser som en klasse fra Norge).
  • Husk å ordne deg forsikring. Ansa tilbyr studentforsikring, og de fleste som var i CB i fjor hadde denne forsikringen. 
  • Registrer deg hos legen/et legesenter med en gang du kommer dit. Det er gratis, og hvis du skader deg har du et sted å gå til.
  • Skann passet ditt og evt. bankkort og lignende. Ha en kopi hjemme i Norge og ta en kopi meg deg til England, slik at du har dokumentasjon hvis du skulle være så uheldig og miste det. 
  • Kjøp deg et såkalt "railcard", dette gjør det utrolig mye billigere å ta tog rundt i Storbritannia. 
  • Når du drar til England, ikke ta med deg for mye klær! Det er kjempebillig der, og du får lett erstattet de gamle klærne dine. 
  • Ta med varme klær også! Det er ikke bare varmt i England. 
  • Ordner du deg en konto hos Handelsbanken, kan du ta ut penger i England uten at det koster deg noe. Har du f.eks Sparebank1 koster det 30 kr hver gang du tar ut penger. Det kan være andre banker som også har gratis uttak, sjekk dette hos din bank. 
  • Ordner du deg en konto hos Handelsbanken, får du to bankkort; ett Visa og ett Visa Electron. Visa = du kan handle på nettet! Kjempenyttig :))
  • Finn deg en hobby/noe å gjøre på ettermiddagen/fritiden! Dette gjør at du lettere blir integrert inn i det engelske sosiale miljøet, samtidig som du faktisk har noe å gjøre i stedet for å kjede deg.
  • Utnytt feriene! Reis rundt og opplev Storbritannia/Irland, i stedet for å dra hjem til Norge. Iallefall CRC har et eget reisebyrå, på skolen, så hvis du også har dette på din skole burde du virkelig høre med dem når du har tenkt deg ut og reise. De vet hva de driver med!
  • Involver og integrer deg i vertsfamilien din! Skap et forhold og en tillit, dette vil være en stor fordel for deg både når du er der og hvis du har tenkt deg tilbake i senere tid. 
  • De fleste som har reist tidligere har fått en månedslønn hos familien sin i Norge på rundt 2000-3000 kr. 
  • Snakk så mye engelsk som mulig! 
  • Skal du kjøre opp i England, start tidlig med kjøretimer! Mange har gjort den feilen at de starter for seint, og da kanskje ikke rekker å kjøre opp e.l.
  • Og for all del; husk å søke stipend! 
Tumblr_llzfe7avjy1qb4hv5o1_500_large

Nyttig? :) Håpe disse tipsene kan hjelpe deg litt iallefall! God langhelg, alle sammen!

Bilder: whi 

0 ord:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...