19.01.2012

Svar på spørsmål!

PS! Innlegg nr 200! wow..

Fikk noen spørsmål om utveksling, så da svarer jeg like godt i et eget innlegg!
Husk at hvis du lurer på noe, er det bare å fyre løs med spørsmål, det synes jeg er kjempeartig! :)

- Blir man god i engelsk når man reiser med så mange andre norske ? Er det ikke fristende å heller bare snakke norsk ? 
Det kommer nok veldig an på hva man velger å gjøre! Hjemme hos vertsfamilien snakker man jo engelsk,
særlig hvis man bor alene og ikke har noen andre norske å prate med der. Vi som reiser sammen prater
norsk med hverandre, noe annet hadde bare vært rart, men som sagt kommer det veldig an på hva du gjør;
om du blir kjent med engelske folk eller begynner på en sport med engelske elever og sånn. Det meste er
opp til deg! Man kan altså bli veldig god i engelsk om man går inn for det, men det er ganske så annerledes
enn å dra på utveksling alene, der man MÅ prate engelsk hele tiden. 

- Savner du familien hjemme mye ?
Ikke så mye som jeg hadde trodd! Har bare hatt noen dager der jeg kjenner savnet ganske mye, men jeg
tror at når man er omgitt av andre norske hele tiden og har det gøy så glemmer man det av. Det å ha
vennene sine rundt seg har ganske mye å si for hvordan man føler seg! De gangene jeg har fått hjemlengsel,
har vært de dagene jeg bare har vært hjemme alene hele dagen, da har jeg følt meg ganske ensom. Og siden
jeg bor så langt unna har jeg ikke bare kunnet stikke over til noen. Det er derfor jeg flytter nå, for å komme
nærmere vennene mine! Trodde jeg skulle klare meg bra når jeg bodde langt unna, men det gikk ikke. Hvis
du får velge, anbefaler jeg deg å ønske å komme nært skolen og de andre! (eller å bo sammen med noen,
det å bo alene kan bli ganske kjedelig til tider, SÆRLIG når man i tillegg bor så langt unna).

Tumblr_lv48q6udgb1qhlov0o1_500_large

- Er det vanskelig å følge med i undervisningen i og med at undervisningen er på engelsk ?
Nei, det går kjempefint! Man venner seg utrolig fort til det, og lærerne tar egentlig ganske godt hensyn til at
folk ikke er så gode i engelsk. Noen av lærerne våre er utlendinger, noe som skaper en del problemer.
Engelsk med indisk aksent er litt vanskelig å henge med på, særlig når det går litt fort. Men ikke bekymre
deg hvis du skal dra; det går virkelig veldig bra å ha engelsk undervisning! Og skjønner du ikke, da kan du
lett spørre noen andre. 

- Hvordan er det å bo i fosterfamilie ?
Å bo i en vertsfamilie kan være veldig forskjellig, det kommer an på hvordan vertsfamilien er. Min første
vertsfamilie var ikke greie, og det var ikke noe gøy for meg å være der. Derfor byttet jeg, og kom til en
fantastisk familie! Det eneste problemet er at de bor så langt unna skole og venner, så derfor flytter jeg nå,
etter 4 måneder med dem. Uansett; kommer du til en bra familie kan det være helt fantastisk, og kommer du
til en dårlig familie så bytter du. Fra du sier i fra at du vil flytte går det et par dager, så er du plassert i en ny
familie! Forskjellige vertsfamilier har også forskjellige syn på studentene som bor der. For noen er
studentene som leieboere; og de er ikke interesserte i å bli kjent med deg, du er bare en inntektskilde. Andre
familier, slik som min 2. familie, vil bli kjent med deg og gjøre deg til en del av familien. Det er utrolig koselig!
Igjen kommer det jo an på hva du ønsker, og bor man to studenter sammen er det kanskje ikke så viktig
med et godt forhold til familien? Hvis man bor alene er det iallefall utrolig kjipt å ikke ha god kontakt med
familien, for slik som i min 1. vertsfamilie fikk jeg ikke ha besøk heller, så jeg var veldig ensom.


- Har du fått mange engelske venner ?
Nei, dessverre har jeg ikke det. Vi har pratet litt med noen, men ikke egentlig blitt kjent med dem. Men det
kommer altså veldig an på hva du velger å gjøre; hvis du går inn for å bli kjent med noen, så kommer du til å
få mange engelske venner. Det kan hjelpe å begynne på et lag, f.eks fotball, rugby eller handball, da blir man
jo automatisk kjent med engelske folk. Det har ikke jeg gjort, men vurderer å prøve roing eller handball, har
bare ikke gjort det enda.. Her må du ta initiativet selv, for utvekslingsåret til Cambridge med Tromsdalen vgs
er ikke lagt opp til aktiviteter med de engelske elevene, dessverre. Det synes jeg burde endres, men jeg kan
ikke akkurat gjøre noe med det, ikke dette året iallefall. 

- Går dere virkelig ikke i klasse med noen engelske ?
Nei, det gjør vi ikke. Alle fag, bortsett fra matte og fremmedspråk, har vi kun med Tromsø-klassen fra
Tromsdalen. Matte og fremmedspråk har vi sammen med Oslo-klassen (Ulsrud), rett og slett fordi det er så
få elever at det ikke holder til to klasser. 

- Hvordan språk snakker dere blant venner, for eksempel i klasserommet ?
Med hverandre prater vi selvfølgelig norsk, men i klasserommet er det egentlig ikke lov til å prate norsk,
da... Det gjør vi likevel, de fleste av lærerne bryr seg ikke. Men når vi skal prate til lærerne snakker vi
engelsk, og de underviser på engelsk (vi har engelske lærere). 

- Hvordan er maten der ?
Det er utroolig forskjellig fra familie til familie! De fleste familier har sånn helt OK mat, men det er ganske
annerledes enn i Norge. Jeg føler at maten her består mer av poteter og sånn, og saus og en del "fettete" ting.
Chips, fritert mat og sånt. Den 2. vertsfamilien min lager helt fantastisk mat, elsker den, men jeg vet at mange
andre har myye dårligere mat. Noen vertsfamilier har bare studenter boende der for å tjene penger, og de gir
studentene kun ferdigmat og sånt, og det er virkelig ikke godt. Men når vi går ut og spiser er maten sånn
som hjemme, og det er også mye billigere. De har Pizza Hut, Subway, YO! Sushi, og du kan finne
restauranter fra alle mulige nasjonaliteter. Det er masse å velge mellom! Bare pass på at du ikke går for ofte
ut og spiser, for da blir det fort dyrt.. Selv om det er billigere enn i Norge er det ikke SÅ billig at du kan
spise ute hver dag. Det er lett å glemme seg av i starten, når alt er nytt og spennende, og pengene bare
renner mellom fingrene dine. Og husk; du skal bare være her ett år, så det er ikke så farlig om maten ikke er
helt som du er vant til. Ting er annerledes, og hvis du får en matrett hos vertsfamilien som du virkelig ikke
liker, da sier du i fra til dem så de vet at du ikke liker det. Det dummeste du kan gjøre er å si at du likte det,
for da blir du å få det igjen, garantert. De kommer til å skjønne at du ikke liker alt de liker. Dessuten blir man vant til maten. Da jeg først kom hit likte jeg ikke sjampinjong, men vertsmoren min bruker det i nesten alt hun lager så begynner jeg faktisk å like det!

Tumblr_ltcltji3im1qbrjfso1_400_large

- Har dere mye fritid ?
Ja, det har vi! Selv om timeplanen ofte kan være ganske teit oppsatt, så har vi masse fritid. Det seneste vi i
år er ferdig på skolen er kl 17, iallefall for min del. Men vi har ganske mange "hull" innimellom på flere timer,
og det er litt kjipt. Bedre å bare bli ferdig med skoledagen, alt på en gang, og så få fri. I pausene bruker jeg
å trene, dra til byen, ha kjøretime eller sitte på biblioteket å se på film. Det er jo litt deilig da, men man blir
fort trøtt etter 4,5 timer pause og avslapping, og når man da skal tilbake på skolen er det ikke så gøy. I
helgene har vi jo helt fri, og da finner vi på ting og har det gøy. Butikkene har dessuten søndagsåpent her!
Og vi har mange ferier, der vi reiser rundt i UK og besøker andre byer! London er heller ikke langt unna,
det er lett å ta seg en dagstur dit.

- Tilslutt, anbefaler du å dra til Cambridge på utveksling ?
JA! Det er en opplevelse for livet, du kommer ikke til å angre! :)


0 ord:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...